سنسور مادون قرمز(INFRARED)
این وب سایت در جهت آموزش و یادگیری هر چه بهتر و بیشتر رشته مهندسی برق الکترونیک در زمینه های الكترونیك و قدرت و...راه اندازی شده و از دوستان علاقمند دعوت به همكاری میكند.طبیعی است که این وبلاگ کمی ها و کاستی های زیادی دارد لذا از دانشجویان عزیز که مایل به همکاری هستند دعوت به همکاری میشود این وبلاگ فقط برای آموزش و کمک به شما دوستان برای یاد گیری مطالب درسی درست شده است پس وبلاگ ما را به دوستانتان معرفی کنید.

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 57422
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


امواج الکترومغناطیسی، انرژی انتقال داده شده در فضا می باشند که به شکل نوسانات پریودیک میدانهای الکتریکی و مغناطیسی، با سرعت نور در فضا منتشر می‌گردند. خصوصیات یک موج الکترومغناطیسی، از طریق فرکانس و طول موج آن مشخص می‌شود. این دو عامل به سرعت نور مرتبط بوده و فرمول آن به صورت « سرعت نور = فرکانس× طول موج » می باشد. فرکانس یک موج الکترومغناطیسی، به منبع آن بستگی دارد. در طبیعت فرکانس های زیادی وجود دارند که شامل فرکانس‌های پایین امواج الکتریکی تا فرکانسهای خیلی بالای اشعه های گاما، که بوسیله هسته های اتم ایجاد میشوند،می گردند. این دامنه وسیع فرکانس امواج الکترومغناطیسی، طیفهای مختلف الکترومغناطیسی را تشکیل می‌دهند. طیف الکترومغناطیسی می تواند بر اساس تغییرات طول موج و فرکانس، به چندین ناحیه تقسیم شود که در بین آنها، فقط باند خیلی باریکی از طیف، یعنی از700 تا400 نانومتر، با چشم انسان قابل رویت می باشد. همانطور که در شکل  زیر می بینید.انسان می تواند طول موجهای بین 380nm-770nm را ببیند. طول موجهای کمتر از 380nm را ماوراء بنفش وطول موجهای بیشتر از 770nm را مادون قرمز می گویند.

.


 اساس کار این سنسور ها به این گونه است که سنسورفرستنده امواج مادون قرمز ارسال می کنند و گیرنده امواج دریافتی را به صورت فوتو ترانزیستور دریافت میکنند .منظور از خروجی ترانزیستوری این است که یک ترانزیستور از سه پایه بیس کلکتور و امیتر تشکیل شده است .سنسور گیرنده به صورت ترانزیستوری است که پایه بیس آن با بازتابش نور از سطوح و رسیدن به آن تحریک شده و جریان را عبور میدهد .در مدار زیر سنسور فرستنده و گیرنه و اساس کار این سنسور را مشاهده می کنید.

  

LED های مادون قرمز گیرنده سیاه رنگ,و نوع فرستنده ی آن دارای رنگی روشنتر از گیرنده است.

در شکل زیر مدل های مختلفی از این سنسور مشاهده میشود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







+ نوشته شده در یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:,ساعت 21:8 توسط یاسر خالقی |